Záchrana sa podarila, ľudia už vlakom necestujú

Autor: Banská ST A NICA | 15.1.2013 o 7:00 | Karma článku: 15,02 | Prečítané:  3969x

V našom predošlom článku Recept na to, ako ľudí odnaučiť cestovať vlakom sme sa venovali správaniu cestujúcich, vyťaženosti vlakov aj najpopulárnejším spojom, ktoré cestujúci zo Štiavnice využívajú (respektíve využívali do 9.12.2012). V analýze sme predpovedali, že nový grafikon a zmeny, ktoré na túto trasu Ministerstvo dopravy zavádza sa neriadia žiadnou logikou, nijakou víziou ani stratégiou ... a slová o záchrane v mene turizmu sú (zatiaľ) len prázdnym gestom. Dnes, po prvom mesiaci fungovania nového cestovného grafikonu môžeme konštatovať, že sme bohužiaľ mali pravdu. Radšej by sme sa mýlili.

Do Štiavnice vlakom alebo na koni?Do Štiavnice vlakom alebo na koni?archív oz Štokovec

Prológ
Na konci zasneženého mesta Banská Štiavnica je železničná stanica a naštartovaný motorový vlak pripravený na odchod. Zdalo by sa, že je všetko ako má byť. Až na jeden podstatný detail, vlak odchádza bez cestujúcich, prázdny. Nepremyslenou zmenou grafikonu z 9.decembra 2012 prišla trať o veľkú časť cestujúcich, nadšencov. Tých ktorí o zmysle vlakov teoretizujú, no vlakmi necestujú je väčšina. Čo sa stalo? Zoškrtali sa dva najvyťaženejšie spoje, prípoje k väčšine spojom neexistujú a cestujúci musia na rýchliky prestupovať vo Zvolene, nie v Hronskej Dúbrave. Je toto skutočne záchrana alebo začiatok konca vlakov do Štiavnice?

Koľko statočných ostalo?
Trať mládeže nepatrila k využívaným lokálkam ani pred zmenou. V posledných rokoch zápasila s nízkym počtom cestujúcich, čísla prepravených však dvíhali v lete turisti a počas roka pomerne silná skupina študentov, ktorá zapĺňala miesta vo vlaku najmä v piatok a nedeľu. Vyťaženosť vlakov na tejto trati sa menila v sezóne a tiež počas týždňa (pozri predošlý príspevok). Počet cestujúcich ale rástol (pomaly a konštantne), no na kolená ich zrazil nový cestovný poriadok.
Naše dva prieskumy sledovali počet a správanie cestujúcich počas fungovania starého grafikonu (od 30.10. do 30.11. 2012) a následne po jeho zmene (od 9.12. 2012 do 9.1. 2013). Výsledkom nie je len “suchá” štatistika, ale dáta, ktoré môžu byť nápomocné pri reálnom formulovaní zmyslu záchrany a definovaní cieľovej skupiny s ktorou môže motoráčik do Štiavnice počítať ako s vitálnou skupinou. Opakujeme, že sme nepočítali konštantný počet ranných cestujúcich, ktorí využívajú prvé dva ranné spoje (s odchodom o 4:23 a 5:41). Jedná sa malú skupinu cestujúcich, ktorí cestujú do zamestnania na krátke trasy (Zvolen, Banská Bystrica), z nich väčšina cestuje na režijné lístky. Vieme o tom,  že počítanie nezávisle na nás realizoval vo vlakoch aj službukonajúci sprievodca. Dáta o počte ráno prepravených sa opierajú o priamu výpoveď železničiarov a objavia sa určite čoskoro aj v oficiálnej štatistike ministerstva dopravy. Nárast tejto rannej skupiny cestujúcich a vkladanie finančných prostriedkov do podchytenia tejto cieľovej skupiny nedeklarovalo pri záchrane ani mesto ani ministerstvo dopravy.

Čísla
V rámci starého grafikonu si od 30.10 do 30.11. 2012 v pokladnici v Banskej Štiavnici kúpilo lístok 798 cestujúcich. Po zmene si v rámci mesiaca kúpilo lístok len 321 cestujúcich.
Čísla ukazujú prepad v počte prepravených o skoro 60%!
Počas periódy sledovania (32 dní) odchádzal zo sledovnaých 64 vypravených vlakov z Banskej Štiavnice vlak:

-  9 krát prázdny (slovom žiaden) cestujúci
- 11 krát si do neho zakúpil lístok len 1 (slovom jeden) cestujúci
- 7 krát si do neho zakúpili lístok 2 (slovom dvaja) cestujúci.

V priemere po zmenách grafikonu cestovalo nami sledovanými vlakmi (64 sledovaných vlakov) v priemere 5 cestujúcich na vlak.

Kam sa po novom cestuje a kam nie?
Zmena grafikonu priniesla aj zmeny v správaní sa cestujúcich. Niektoré cieľové destinácie sa stali nedostupné kvôli veľkým časovým stratám. Paradoxne ide najmä o destinácie ktoré boli využívané najviac, ktoré držali štiavnickú Anču nad vodou.
Smer Západ tvoril skoro 40% objemu cestujúcich. Po zmene grafikonu cestujúci veľmi skoro pochopili, že predlžovať si cestu o prestup nie len v Hronskej Dúbrave ale aj vo Zvolene (miesto jedného čakania na prípoj dva) je nepohodlné a v mnohých prípadoch aj časovo neekonomické). Objem prepravených klesol na necelých 20% súčasného objemu. Ide o pokles o skoro 80% na doterajší hlavný smer Západ! Práve cestujúci zo “západu” tvoria najpočetnejšiu skupinu tzv. turistov a cestujúcich študentov s ktorou štiavnický vlak musí rátať ako s tou najzásadnejšou, ktorú je možné šikovným PR navyšovať.
Pokles zaznamenali všetky smery. Ľudia vlakom neostali verní, jednoducho nimi prestali cestovať a cestujú  buď autobusovou dopravou alebo autom. Smer Hronská Dúbrava pokles o 50%, smer Zvolen pokles o 57%, smer Východ pokles o 69%, smer Sever pokles o 80% .
Napríklad ak turista ubytovaný v Štiavnici bude chcieť v týždni vycestovať do druhého banského mesta Kremnica, vzdialeného len 46 km vlakom, bude mu to vlakom s prestupom a čakaním v Hronskej Dúbrave trvať v prvom prípade 1hod. 58 minút s takmer hodinovým čakaním v Hronskej Dúbrave alebo v druhom prípade 3 hodiny a 2 minúty s 2 hodinovým čakaním v Hronskej Dúbrave. Aj toto je realita podpory turizmu a prepojenie turizmu a vlakovej prepravy.
Nárast prepravených sme zaregistrovali len na smer Sever cez Banskú Bystricu - nárast o 155% (dobré  každodenné spojenie vlakov smer Martin, Vrútky, Žilina s prestupom vo Zvolene). Príklad u posledne menovaného je dôkazom, že ak sa dobre načasuje prestup, ľudia nemajú dôvod spoj nevyužiť. Nedajú prednosť autobusu! Tu sa jedná výlučne o spoj s odchodom z Banskej Štiavnice o 14:17 (v nedeľu o 14:06), ktorý počas dňa ide priamo do Zvolena, kde je približne 10 minút na prestup na zrýchlený vlak Borišov smer Žilina. Jeden prestup a len niekoľkominútové čakanie motivuje k cestovaniu práve na tejto trase.

“Blavákov” tu nechceme!
Študujete v hlavnom meste alebo ste turista vracajúci sa po dni strávenom v meste zapísanom na zoznam UNESCO domov? Chcete zo Štiavnice cestovať na západ alebo až do Bratislavy či Viedne?  Do decembra 2012 ste pre štiavnickú železnicu tvorili najpočetnejšiu skupinu cestujúcich. Dnes Vás od cesty vlakom budeme odhovárať. Ak samozrejme nemáte čas nazvyš, prípadne necestujete  zo Štiavnice v nedeľu. Ak od pondelka do soboty nastúpite na vlak s odchodom o 14:17 z Banskej Štiavnice do Zvolena, na svoj prípoj do Bratislavy budete vo Zvolene čakať 2 hodiny! Fakt, že Vám rýchlik odíde 2 minúty pred príchodom Štiavnickej Anče do Zvolena Vám asi úsmev na tvári nevyčarí. Logika nastavenia spojov od pondelka do soboty ostáva prekrytá tajomstvom. To isté platí pre v poradí druhú možnú variantu, vlak s odchodom o 16:38 zo Štiavnice. S tým rozdielom, že Vás čaká o jeden prestup navyše v Hronskej Dúbrave, kde po novom už rýchliky nezastavujú. Dvojhodinového čakania vo Zvolene sa ale nezbavíte.
Ako teda motivovať cieľovú skupinu, pre ktorú sa štiavnická Anča zachránila (pre turistov, návštevníkov, pravidelne cestujúcich z radov vysokoškolákov) aby ostala vlakom verná? Miesto štyroch hodín cesty vlakom pri dobrom nastavení prestupov ponúkneme 5 hodín a 40 minút? Alebo im rovno doporučíme priamy autobusový spoj, ktorý ich dopraví do Bratislavy za 3 hodiny? Hraničným, nie ale pre celú populáciu prijateľným, riešením je auto, ktoré daný úsek prekoná za 1hodinu 45minút.
Takže hodina a 45 minút (auto) alebo 5hodín a 40minút (vlak)? Nezdá sa Vám to ako porovnanie dvoch svetov? Nám áno. A píše sa rok 2013.

Čo s Ančou?
Anči by najviac pomohlo keby sa ňou cestovalo vždy priamo (minimálne) do Zvolena, ideálne do Banskej Bystrice.
Anči by prospeli dobré prípoje, s čakaním maximálne do 10-12 minút na všetky smery (západ, východ aj sever).
Anči by prospelo, keby nemusela tak skoro ráno vstávať (jeden ranný vlak pre pracujúcich s nástupom v zamestnaní o 6:00 je dosť).
Anči by prospel iný režim v rámci pracovného týždna (v piatok posilnené spoje zo Štiavnice a podvečer do Štiavnice) a iný režim v rámci víkendov (reálne zhodnotenie vlaku ako prostriedku pre turizmus).
Anča rada prázdninuje (zvýšiť reálne benefit vlaku pre letných batôžkárov)

Je možné tieto opatrenia zapracovať už do marcovej zmeny cestovného poriadku? Alebo budeme rok sledovať ako štiavnickej Anči pomaly, ale isto dochádza dych?

Epilóg
Počítanie, štatistiku a následné vyhodnocovanie uskutočnilo občianske združenie Štokovec, priestor pre kultúru dobrovoľne. Keďže sa primárne venujeme iným odborom než je štatistika, matematika, doprava a politika môžu byť naše formulácie (nie čísla a fakty) pre niekoho príliš osobné. Na banskoštiavnickej stanici realizujeme od leta 2009 projekt kultúrneho centra a záleží nám na tom aby sa k zrušeniu vlakov do Štiavnice (ako k hraničnej možnosti) pristúpilo až po vyčerpaní  všetkých iných záchranných prostriedkov zo strany štátu, mesta a nás cestujúcich. Zlé nastavenie spojov, absencia prípojov, strata stálych cestujúcich, prekrývanie autobusových spojov s vlakovými je prvý predpoklad k pochovaniu vlakov do Štiavnice.
Nezacháni ju takto ani petícia s 15tisícmi podpismi ani dotovaný mestský autobus k periférne umiestnenej stanici ani avizovaných 5-6tisíc euro na marketing vlakov, ktoré sľubovala štiavnická radnica ešte v mesiaci október 2012.
Autori článku: Zuzana Bodnárová, Svätopuk Mikyta a David Turčáni

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?