Recept na to, ako ľudí odnaučiť cestovať vlakom

Autor: Banská ST A NICA | 3.12.2012 o 8:00 | (upravené 13.1.2013 o 12:27) Karma článku: 11,87 | Prečítané:  3377x

Októbrová jazda ministra Počiateka vlakom z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice ohlásila záchranu vlakovej dopravy na tejto 21 km dlhej trati známej aj pod názvom Trať mládeže. Hlavným argumentom, ktorý podporoval rozhodnutie ministra vlaky do Štiavnice zachovať, bol jednoznačne turizmus. Po zverejnení nového grafikonu môžeme s istotou povedať, že vlak už pre turistu, či väčšinu stálych cestujúcich, kvôli ich redukcii vhodný nebude (z pôvodných 6 párov prežijú 4 páry súprav denne).

Prestup cestujúcich do B.Štiavnice z rýchlika Horehronec v stanici Hronská DúbravaPrestup cestujúcich do B.Štiavnice z rýchlika Horehronec v stanici Hronská DúbravaTomáš Kowalski, 2012
  • Ohlásenie zachovania vlakového spojenia (link1, link2)
  • Nový cestovný poriadok platný od 9.12.2012 (link3)

Aké zmeny nás čakajú?

1. Namiesto jedného prestupu dva
Ak cestujete z Banskej Štiavnice kdekoľvek nevyhnete sa dnes prestupu v Hronskej Dúbrave. Vlak tu má konečnú (až na jednu výnimku počas dňa, keď ide priamo do Zvolena) a cestujúci prestupujú na rýchliky a osobné vlaky. Od 9.decembra 2012, bude možné na rýchlik prestúpiť až vo Zvolene. Ministerstvo dopravy výstavby a regionálneho rozvoja vyhodnotilo, že minútové zastavovanie rýchlikov (doteraz) nie je pre cestujúcich zmysluplné.... Čo sa pre Vás od decembra zmení? Vaša plánovaná cesta, napríklad do Bratislavy, sa týmto predĺži o dva prestupy a dve čakania na prípoje. Koľko ľudí tento fakt odradí v cestovaní vlakom a presedlajú na priame autobusy ukáže už veľmi skoro realita.

2. Ktoré spoje z Banskej Štiavnice do Hronskej Dúbravy neprežili?
Redukcia spojov mala zachovať 4 najviac využívané páry spojov, no nakoniec ostali len dva skoré ranné vlaky štartujúce zo Štiavnice (po novom o 4:23 a 5:41), ktoré sú v skutočnosti využívané najmenej, prevažne nimi cestujú zamestnanci železníc s “režimkou” spolu so stálou skupinou cestujúcich do práce (so začiatkom pracovnej doby o 6tej ráno) a dva poobedné spoje. Zrušené bude spojenie o 8:53 a 12:25. Vznikne tak medzi posledným ranným a prvým denným vlakom takmer 8 hodinová medzera, kedy žiaden vlak zo Štiavnice nepôjde. Absencia vlakového spojenia z mesta Banská Štiavnica bude nahrávať autobusovým linkám, ktoré sú síce menej ekologickejšie, nepohodlnejšie, možno aj drahšie, ale počas dňa na rozdiel od vlakov jazdia.


Náš prieskum, ktorý potvrdil predpoklad
V období od 30.októbra 2012 do 30.novembra 2012 sme my (občianske združenie Štokovec, priestor pre kultúru) počítali cestujúcich a dôsledne zaznamenávali ich cieľ cesty. Prieskum sa sústreďoval na tých cestujúcich, ktorí si kúpili lístok v pokladni na banskoštiavnickej stanici, kde od septembra 2011 zabezpečujeme predaj lístkov a informačnú službu (týkajúcu sa nie len vlakov ale aj informovanosti o meste a jeho službách, atrakciách). Keďže išlo o obdobie mimo turistickej sezóny, počet prepravených bol výrazne nižší, na druhej strane sme získali reálnu a presnú predstavu o preprave v prevažnej miere pravidelných cestujúcich, cestujúcich za prácou, školou, nákupmi, rodinou... 
Do prieskumu neboli zahrnuté prvé dva skoré ranné vlaky (s odchodom o 4:45 a 5:47), na ktoré lístky v banskoštiavnickej stanici nepredávame. Rozhodnutie neobsluhovať tieto vlaky vzniklo pred rokom, po zistení, že týmito spojmi cestuje konštantná skupina cestujúcich, ktorá si týždenný lístok kupuje mimo Štiavnice a konštantná skupina železničiarov s režimkami. Platiť pokladníka a čakať na aspoň jedného cestujúceho, by pre nás bolo prílišným luxusom.

Výsledky

vyťaženosť jednotlivých vlakov
Vlaky, ktoré sa Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, rozhodlo od decembra 2012 zrušiť boli v rámci celodennej prevádzky využívané dostatočne a nepatrili medzi tie málo využívané, skôr naopak. Najviac využívaný je podľa prieskumu vlak s odchodom o 12:25, ktorým cestuje denne 34% cestujúcich.
Počas mesačného prieskumu využívalo takmer 56% cestujúcich dva vlaky, ktoré budú zrušené. Ak vyše polovica cestujúcich využíva tieto dva vlaky práve kvôli času odchodu, budú nútení v prázdnej časovej bubline od 6:03 do 14:17 ! využiť alternatívne spojenie autobusom/autom.
/poznámka: vlak o 19:08, po novom o 18:00 premáva iba v nedeľu/

kam sa vlakom zo Štiavnice cestuje najviac, alebo ktorá časť Slovenska drží štiavnické vlaky nad hladinou? 
Zároveň sme sledovali cieľové destinácie cestujúcich. Tie sme rozdelili do skupín podľa smerov trasy. Prvú skupinu tvorí smer Západ (tam patria cieľové stanice ako Bratislava, Nové Zámky, Levice, Žarnovica, Viedeň, Komárno, Štúrovo a pod.). Na tento smer bude potrebné po novom namiesto jedného prestupu v Hronskej Dúbrave, absolvovať ešte aj prestup vo Zvolene a vykonať tak o 22 km dlhšiu trasu a predĺžiť si cestu následne aj na prestupoch a čakaní (čakanie v niektorých prípadoch vo Zvolene skoro aj 2 hodiny). Na západ cestuje 39,2% (zdôrazňujeme, že ide o mimosezónny prieskum a jedná sa o cestujúcich z radov študentov, cestujúcich za prácou a cestujúcich- návštevníkov mesta). Cestujúci smerom na západ, laicky povedané cestujúci na dlhé trate, minú na vlakovej doprave “desaťeurovku” na rozdiel od cestujúcich do Hronskej Dúbravy, alebo Zvolena, kde lístok stojí rádovo euro, dve.

Druhá skupina trás je smerom na Východ (stanice Košice, Lučenec, Banská Bystrica, Humenné, Bardejov,...). Cestujúci od decembra bude musieť z vlaku vystúpiť v Hronskej Dúbrave, počkať si na osobný vlak do Zvolena a tam prestúpiť, prípadne počkať na vlak smer Košice. Prestúpiť, znamená čakať 9 minút (v jednom prípade) a čakať znamená stráviť na železničnej stanici vo Zvolene od 50 minút do takmer 2 hodín. Pri vybavenosti železničných staníc na Slovensku to bude určite čakanie na vysokej úrovni. Na východ cestuje necelých 19% z objemu prepravených osôb. Ak pre väčšinu z nich nebude prijateľné dlhé čakanie na prípoj, vlakom jednoducho prestanú cestovať.

Smer Sever (Žilina, Kremnica, Vrútky, Turčianske Teplice, Martin,...) sa v prestupoch nezmení, ale ak pôjdete posledným vlakom opäť si počkáte až 2 hodiny na prípoj, teraz pre zmenu v Hronskej Dúbrave. 
Najmä vlakom o 12:25 si cestu severným smerom ľudia časovo skracovali cez Banskú Bystricu, teraz sa takáto možnosť presunie až na odchod o 14:17.

Poslednými skupinami sú “krátke trasy” smer Zvolen a smer Hronská Dúbrava, kde cestovanie až na nižší počet spojov ostane bez zmeny.

Najväčší podiel cestujúcich cestuje z Banskej Štiavnice na smer Západ a práve táto skupina bude mať cestovanie podľa nového grafikonu najkomplikovanejšie. Môžeme to hyperbolizovať do roviny, že táto skupina cestujúcich rovno na vlakovú dopravu zanevrie a bude pre ňu časovo a finančne priateľnejšia cesta autobusom/autom. Ak vlakom prestane cestovať celých 39,2% cestujúcich, potvrdí to len názor Ministerstva dopravy o neekonomickosti vlakovej dopravy do/z Banskej Štiavnice.
Súčasný grafikon je  optimalizovaný LEN na spojenie do Zvolena, čiže podľa nášho prieskumu pre necelých 17% cestujúcich.

Ktorý deň sa cestuje najviac?
Najvyťaženejšie z pohľadu cestujúcich nastupujúcich do vlaku v Banskej Štiavnici sú dni PIATOK a NEDEĽA. Jednoznačne sa mimo sezóny jedná o početnú skupinu študentov stredných a vysokých škôl, ktorí si zvykli uprednostiť vlak pred ponúkajúcim sa autobusom. Ak sa od decembra 2012 zrušia študentami najvyťaženejšie vlaky, ak jednotlivým študentom nebude stáť za to na ďalší spoj čakať dve hodiny, ak sa nezmieria s tým, že domov prídu častokrát o takmer 3-4 hodiny neskôr, jednoducho presedlajú na autobus.  Vlaky do Banskej Štiavnice prídu o výraznú, stálu klientelu, ktorá ich využívala. Ak vieme preukázať výkyv vo vyťaženosti vlakov do Štiavnice v a mimo sezónu, tiež počas jednotlivých dní v týždni, mali by sme grafikon týmto výkyvom prispôsobiť. Otázne ostáva, či takto uvažujú aj na Ministerstve dopravy a ŽSSK alebo grafikon zostavujú na základe vnútornej intuície.

Ešte jedno číslo na záver. Počas sčítavania (mimo sezóny!) cestovalo denne v priemere 25 cestujúcich. Do nášho počítania neboli zaradení cestujúci, ktorí cestujú zadarmo “režimkári”, majli už zo Štiavnice spiatočný lístok alebo si lístok kúpili cez internet.

Predlžovanie agónie v plánovaní spojov
Prieskum, aj keď len krátkodobý, potvrdil číslami to, čo sme už vedeli z dennej praxe predaja cestovných lístkov. Ľudia radi využívajú práve tie vlaky, ktoré od 9.decembra premávať nebudú a cestujú v prevažnej miere smerom na západné Slovensko, kde vlaky nebudú optimálne nastavené na pohodlné prestupovanie bez výrazného zdržania. 
Redukcia spojov a zrušenie státia  rýchlikov v Hronskej Dúbrave len prehĺbi krízu železničnej dopravy do Banskej Štiavnice a ponúkne chabé čísla o využívaní vlakov, čo nahráva jej úplnému zatvoreniu v decembri 2013. Či je naozaj záujem o jej zachovanie sa ukáže pri prvej možnej zmene v grafikone na jar 2013. Budú stáť rýchliky opäť v Dúbrave? Pridajú naspäť spoje, ktoré boli reálne využívané?

PS: Ako ste na tom Vy s cestovaním do Banskej Štiavnice vlakom? Čo Vám vypíše www.cp.sk, keď si zadáte trasu cesty po 9.12.2012?

Autori článku: Zuzana Bodnárová, David Turčáni a Svätopluk Mikyta

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?