Záchrana alebo poprava?

Autor: Banská ST A NICA | 29.10.2012 o 14:42 | (upravené 29.10.2012 o 14:51) Karma článku: 8,96 | Prečítané:  2102x

Uplynul týždeň od výnimočnej cesty ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja J.Počiatka vlakom z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice (22.10.2012), po ktorej vyhlásil, že vlak na tejto trase, známej aj pod názvom Trať mládeže, má byť zachovaný aj po decembri 2012. Jedným z  argumentov, ktorý zavážil bol turistický rámec mesta a potenciál v  rozvíjajúcom sa cestovnom ruchu, ktorý vlakovú dopravu nevyhnutne potrebuje. Záchrana v mene turizmu sa objavuje aj v oficiálnej odpovedi Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na petíciu občanov, kde sa uvádza „Práve potenciál rozvoja turistického ruchu v regióne Banskej Štiavnice patrí medzi najdôležitejšie faktory, ktoré rozhodli o tom, že železnica z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice bude fungovať aj po decembrových zmenách v železničnom grafikone.“

 oz Štokovec

 

O pár dní neskôr, máme v rukách cestovný poriadok, ktorý bude platiť od decembra 2012 s redukovanými vlakovými spojmi (tento cestovný poriadok už nie je možné komentovať ani meniť). O redukcii zo 6 párov denne na 4 páry denne sme vedeli, o to nedočkavejšie sme čakali, ktoré vlaky a prečo sa železnice a ministerstvo rozhodnú vyčiarknuť, aby celá záchrana mala zmysel a efekt.

Pýtame sa: Na základe akých štatistík sa ministerskí úradníci rozhodli vyčiarknuť konkrétne spoje? Predchádzala tomu nejaká konkrétna analýza? Ak áno, zistili si koľko cestujúcich využíva vlak každé ráno na dopravu do práce? Koľko je z tohto počtu železničiarov, vlastniacich voľné lístky a koľko platiacich cestujúcich? Či sa vôbec táto (stála) skupina pravidelne sa prepravujúcich dá navýšiť a ako? Koľko je vlastne v Štiavnici obyvateľov, ktorí cestujú za prácou do Zvolena, Banskej Bystrice, Hronskej Dúbravy vlakom a koľko ich preferuje autobus a prečo? Vedia kompetentní koľko je pravidelne cestujúcich študentov a v akom režime cestujú do a z Banskej Štiavnice? Koľko je vysokoškolákov, ktorí cestujú do Bratislavy, Košíc a Žiliny a aké spoje najčastejšie využívajú? Koľko je cestujúcich turistov v sezóne, mimo sezónu, v piatok alebo cez víkend? Koľko je turistov do Štiavnice, ktorí pricestujú autobusom a koľko vlakom? Urobili si prieskum alebo len štatisticky usúdili, že vlaky s odchodom z Banskej Štiavnice o 8:52 a 12:25 sú najmenej významné a preto ich od decembra bez náhrady zrušia?  O ktorých cestujúcich chce mesto zabojovať kampaňou, na ktorú už v pondelok 22.októbra prisľúbilo vyčleniť 5-6 000 Euro (zámer primátorky Banskej Štiavnice, Nadeždy Babjakovej publikoval denník SME)?

Príliš veľa všeobecných otázok by mohlo celú vec posúvať do abstraktnej roviny a tak skúsme zauvažovať prakticky, pragmaticky, jednoducho si skúsme nasimulovať konkrétnu situáciu z praxe.

Príklad 1
Som študent strednej školy a študujem v Banskej Štiavnici. Doteraz som v piatok odchádzal zo Štiavnice so svojimi spolužiakmi vlakom o 12:25. Vlak bol každý piatok preplnený. Od decembra bude zrušený. 

Príklad 2
Som podnikateľ z Banskej Štiavnice, ktorý má v hlavnom meste Bratislava jednanie o 14tej. Doteraz som využíval spoj o 8:52 a bol som v hlavnom meste o 12:30. Teraz sa na schôdzku vlakom nedostanem. Vlak o 8:53 bude bez náhrady zrušený. Do hlavného mesta môžem vyraziť buď o 6tej ráno alebo o 14tej. Obe varianty sú pre môj prípad neprijateľné a tak pocestujem od decembra buď autobusom alebo autom. 

Príklad 3
Sme skupina žiakov z Banskej Štiavnice a spolu s našou učiteľkou sme zvykli vždy dva krát do roka vycestovať vlakom do blízkeho Zvolena či Banskej Bystrice na výchovný koncert. Využívali sme pri tom spoj o 8:53. Po jeho zrušení sa už nedostaneme nikam. Spoje  o 6:03 (z Banskej Štiavnice) alebo14:17 budú od decembra pre nás nevhodné.

Príklad 4
Skúsme sa teraz vžiť do situácie turistu, ktorý sa rozhodne po práci v piatok vyraziť do Banskej Štiavnice na víkend. Predpokladajme, že náš turista pracuje v režime „business“ a že sa v piatok z práce nedostane skôr ako pred 17tej. Do Štiavnice sa vlakom nedostane ani dnes a ani od decembra. 

Príklad 5
Alebo chcete prísť ako študent domov za rodičmi ale v piatok ešte máte večer do 17tej prednášky. Ako môžete cestovať v sobotu? Jedine tak aby ste boli už o 6:44 v Hronskej Dúbrave. Znamená to, že niekedy o 4tej ráno musíte sadať do vlaku v Bratislave. Ak ho nestihnete, nemusíte sa ponáhľať vôbec. Najbližší prípoj z Hronskej Dúbravy do Štiavnice Vám pôjde až o 15:30. Spočítané a podtrhnuté, medzi 6:44 a 15:30 nepôjde od decembra z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice nič.

Príklad 6
Alebo chcete s rodinou z blízkej Banskej Bystrice absolvovať sobotňajší detský program v meste, ktorý začína o 11tej. Podľa starého grafikonu pôjdete vlakom z Bystrice o 8:40 a v Štiavnici ste krátko po 10tej. Od decembra sa do Štiavnice v rozumnom termíne nedostavíte. O 15:59 už bude po detskom programe.

Príklad 7
Som cyklista z Bratislavy a chcem so svojimi kamarátmi aj od decembra chodiť na výjazdy do Štiavnice s bicyklom a využívať tu možnosť dva dni brázdiť kopce po čoraz lepše značených cyklistických chodníkoch. Doteraz sme vždy vyrážali z Bratislavy vlakom o 6:37, s prípojom v Hronskej Dúbrave o 9:33 a s príchodom do Banskej Štiavnice o 10:03. Od decembra sa do Štiavnice dostanem najskôr o 15:59. Ak nechcete opúšťať hlavné mesto o 4tej ráno.

Príkladov sa určite nájde viac.

Otázok tiež. 
Polemika pre koho sa vlaky do Štiavnice zachraňujú ostáva na stole aj naďalej.

Autori textu: Zuzana Bodnárová, Juraj Gábor, David Turčáni, Svätopluk Mikyta

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?