Anča do Štiavnice jazdí naďalej, máme však nárok na radosť?

Autor: Banská ST A NICA | 23.10.2012 o 8:52 | Karma článku: 9,90 | Prečítané:  1408x

Anču, vlak do Štiavnice, sa napokon podarilo zachrániť. Pôvodný plán o zrušení osobnej vlakovej dopravy na trati Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica sa nenaplnil. Hurá! Tešíme sa všetci, Anča ide ďalej, no rovnako prázdna ako doposiaľ...

Tlak na jej záchranu bol zo všetkých strán, písali sme pripomienky my (o.z. Štokovec, ktoré prevádzkuje na stanici kultúrne centrum a predáva lístky), písali z mesta Banská Štiavnica, z VÚC, aj občania. Tí napokon rozbehli aj občiansku petíciu, pod ktorú sa podpísalo takmer 15 000 podpisov. Klobúk dolu! Bohužiaľ, z tých 15 000 ľudí vlakom do Štiavnice príde len malý zlomok. Až na letné mesiace, kedy mesto žije turizmom, je spoj vyťažený tak, ako uvádzajú štatistiky Výskumného ústavu dopravy (vlaky prevezú denne 151 cestujúcich a jeden vlak 13). Ako teda naozaj zachrániť spoje do Štiavnice? Tu je niekoľko občianskych návrhov ako Anči pomôcť.

Mraky nad vlakovou dopravou sa dočasne rozplynuli
Mraky nad vlakovou dopravou sa dočasne rozplynuli


Som hrdí Štiavničan/Štiavničanka, preto jazdím na Trati mládeže!
Ak by občania Štiavnice jazdili vlakom, o jej rušení by sme sa nemuseli baviť. Ale nejazdia. Preto ak môže niečo pomôcť vlakovej doprave, sú to pravidelní cestujúci z/do Banskej Štiavnice. Turisti počas letných mesiacov čísla prepravených ľudí zvyšujú, ale nezachránia. Ak by za prácou do Banskej Bystrice či Zvolena cestovali vlakom a nie autobusom, ak by uprednostnili z nejakého konkrétneho, výhodného hľadiska vlak, Anča by mala o argument pre záchranu viac. Pozitívnych, praktických hľadísk, prečo by mal obyvateľ Štiavnice, zamestnaný vo Zvolene ráno nasadnúť na vlak a nie autobus je ale pramálo. Domáci využívajú vlastné autá, hojne parkujúce v historických uličkách a na parkoviskách pred bytovkami, prípadne využijú autobusovú dopravu, keďže autobusové zastávky sú o 10 minút bližšie z mesta a zároveň aj jazdia častejšie. Zamysleli sa kompetentí nad tým, že Štiavnica si urobila autobusovú stanicu v obytnej zóne, medzi panelákmi? 
Riešenie: Domáci, jazdite vlakom! Autá nechajte doma, šetríte tak svoje peňaženky a životné prostredie. Pomôcť môže aj mobilizácia zo strany mesta: propagácia železničnej dopravy v meste a na internetových stránkach, ekonomické výhody ak nechajú auto doma a pôjdu do práce verejnou dopravou (ako je tomu v niektorých európskych mestách). Motto kampane môže byť: „Najkrajšia cesta do Štiavnice je tá vlakom“ Samozrejme tento radikálny obrat musí byť podmienený ďalšími zmenami (viď nižšie).

Mikrobus ku každému príchodu/odchodu vlaku
Železničná stanica je umiestnená na periférii, v industriálnej zóne mesta. K stojiskám autobusov (tzv. Križovatka) je to zo železničnej stanice 10 minút chôdze, do historického centra až polhodinu, na sídlisko Drieňová zas neudržovanou skratkou 20 minút. Prekonať tieto vzdialenosti nemusí byť problém pre mladého človeka, ale pre turistov s batožinou, prípadne pre starších ľudí, ľudí so zdravotným postihnutím áno. Na železničnú stanicu nechodí mestská hromadná doprava. Samozrejme môžete zvoliť jazdu taxíkom (tých je v Štiavnici skutočne neúrekom), zaplatiť minimálne 1,40 Euro a tým si cestu nie len zjednodušiť, ale aj predražiť, čo pre väčšinu štiavničanov môže byť argument proti.
Vzdialenosť stanice a jej nedostupnosť sa tak stáva podstatným argumentom pri rozhodovaní sa medzi jazdou autobusom a vlakom.
Riešenie: Ku každému odchodu/príchodu vlaku ponúknuť cestujúcim mikrobus smerujúci do centra mesta/prípadne do niektorých mestských častí podľa záujmu. Veľký potenciál by mal aj špeciálny zimný mikrobus smerujúci do lyžiarskeho centra Salamandra resort. Pri tomto riešení musí byť kľúčovým iniciátorom mesto Banská Štiavnica.

Na stanicu, dôstojne!
Ak sa predsa len rozhodnete na železničnú stanicu kráčať pešo,  okrem času Vás to môže stáť aj nervy. Musíte prejsť frekventovanou cestou (Drevená), kde šoféri neradi zastavujú na prechode (prechod je v jemnej zákrute a so značným stúpaním, prípadne klesaním). Po čakaní na neprehľadnom prechode pre chodcov, cestujúceho čaká 1km dlhá cesta ulicou Trate mládeže, ktorá je bez chodníka (chodník začína až na jej konci pri železničnej stanici). Celý úsek nie je osvetlený pre chodcov. Cesta je využívaná tak osobnou ako aj nákladnou dopravou. Rovný úsek zvádza k rýchlej jazde. Cesta na stanicu je za týchto okolností nebezpečná a stiesňujúca.
Riešenie: Je potrebné viac zviditeľniť prechod cez Drevenú ulicu a oddeliť chodcov od dopravy na ulici Trati mládeže. Či už vybudovaním nového chodníka, alebo lacnejším riešením vyvýšeným predelom. Pre spomalenie jazdy je nutné osadiť aspoň 2 kusy retardérov. K zamysleniu je aj inštalácia osvetlenia pre chodcov, ktoré presun cestujúcich zprehľadní a urobí ho bezpečnejším po všetkých stránkach.

estujúci s batohom či kufrom to majú na stanicu ďaleko
Cestujúci s batohom či kufrom to majú na stanicu ďaleko

Do Hronskej Dúbravy nestačí!
Cestovanie z Banskej Štiavnice do sveta má jednu povinnú prestávku - Hronskú Dúbravu (až na jeden priamy spoj denne do Zvolena). Každý cestujúci musí prestupovať na tejto stanici, čím stráca ďalší čas, väčšinou sú tieto prestupy do 10 minút no napríklad na ceste do Bratislavy vlakom s odchodom o 16:52 musíte čakať v Hronskej Dúbrave 2 hodiny a 20 minút. Podobné čakanie je aj pri niektorých linkách smerom na Kremnicu. 
Riešenie: Vytvoriť priame spojenie do Banskej Bystrice cez Zvolen, keďže táto trasa predstavuje dominantnú trasu pri cestách zo Štiavnice. Minimalizovať čakanie na prípoje. Analýzou  cieľovej skupiny v jednotlivých časoch a sezónach, navrhnúť pre tieto konkrétne skupiny najlepšie možné spojenia. V iných časoch cestujú žiaci domov, v iných pracujúci a v iných turisti cez sezónu alebo piatkoví cestujúci, ktorí prichádzajú na víkend. Tak železnice, ako aj mesto musia dať jasne najavo, že majú o tieto špecifické skupiny záujem.

Čakáreň je zároveň kultivovaným priestorom a galériou
Čakáreň je zároveň kultivovaným priestorom a galériou


Banská Štiavnica je mestom z ktorého sa neodchádza
Z tohto mesta jeho návštevníci len ťažko odchádzajú. S ťažkým srdcom opúšťajú tento romantický kút stredného Slovenska s bohatou históriou a zaujímavou prítomnosťou, tiež opúšťajú ťažko toto mesto ak sa pre odchod rozhodnú napríklad o 7 večer. Prídu na stanicu v presvedčení, že nejaký spoj predsa ešte len pôjde...ten však chodí len raz týždene, v nedeľu. Áno po pol siedmej sa cez pracovný týždeň ani počas soboty už do blízkeho Zvolena nedostanete. To isté platí aj o Bratislave, či Košiciach.
Riešenie: Zaviesť do grafikonu aj neskorší spoj, ktoré by zatraktívnili mesto aj pre jednodňový turizmus z okolitých miest.

Cestujúci nie, ale návštevníci vernisáže
Cestujúci nie, ale návštevníci vernisáže

Akože mi neviete dať miestenku do vlaku?
Stanica v Banskej Štiavnici je pokladňa so základným vybavením cestujúcich. Vie vydať lístky na celé Slovensko, prípadne do niekoľkých zahraničných destinácií, kde je cena lístku fixná, napríklad Viedeň, alebo Budapešť. Miestenku, alebo lístok do Prahy, by ste žiadali márne, aj keď množstvo českých turistov by uvítalo túto službu. Tieto služby neposkytuje ani pokladnica v Hronskej Dúbrave. Najbližšie si miestenku kúpite vo Zvolene alebo v Žiari nad Hronom. Občianske združenie Štokovec, žiadalo o možnosť predávať miestenky a medzinárodné lístky od septembra 2011, kedy získalo licenciu na túto službu, ktorú zabezpečuje. Bohužiaľ negatívna odpoveď zo strany ŽSSK je argumentovaná finančnou náročnosťou technického vybavenia, ktoré je k tomu potrebné.
Riešenie: Vybaviť pokladňu v Štiavnici komplexným vybavením cestujúcich. Zvýši sa tak komfort cestujúcich.

Joanna Rzepka - Golden years (manipulovaná fotografia_2009)
Joanna Rzepka Golden years (manipulovaná fotografia_2009)

Tunel ako Damoklov meč
Záver cesty z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice patrí tunelu. Takmer kilometrová “atrakcia”, na ktorú sa tešia najmä deti je dnes najväčšou ťarchou ohrozujúcou budúcnosť trate.
Ako uvádza generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh MDVRR SR Ing. Jiří Kubáček, CSc., “... železničná trať Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica bola postavená krátko po druhej svetovej vojne v čase ťaživého materiálneho nedostatku, najmä cementu. Daňou za uponáhľanosť pri jej stavbe je tiež určitá surovosť technickej realizácie diela, napr. absentuje inak obvyklý kamenný obklad betónových pilierov mostov a viaduktov, alebo zárubných múrov banskoštiavnického tunela apod.”
Tunel je aj po niekoľkých rekonštrukciách v zlom technickom stave. Prejde rok, dva a tunel si vyžiada ďalšiu investíciu. Nájdu sa naň peniaze?
Riešenie: Ak je to možné, treba sa na túto situáciu pripraviť. Je možné čerpať eurofondy aj na takéto účely? Dá sa takáto položka začleniť do plánovaného obdobia čerpania eurofondov, prípadne iných grantových zdrojov?

S rušením trate na trase Hronská Dúbrava-Banská Štiavnica sa počítalo už viac krát. Na krátky časový úsek sa už raz tak aj stalo. Zatiaľ sa jej hodnotu podarilo vždy zachrániť. Myslime na to, že najbližšie rozhodovanie môže byť pre Anču definitívne osudné.

Návštevníci vernisáže
Návštevníci vernisáže

Autori článku: Zuzana Bodnárova, Svätopluk Mikyta a David Turčáni
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?