Čo si myslia cestujúci o rušení trate do Banskej Štiavnice?(anketa)

Autor: Banská ST A NICA | 15.7.2012 o 16:29 | Karma článku: 7,88 | Prečítané:  884x

Kvôli avizovaným zmenám v železničnej doprave a návrhu zrušiť trať z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice, nás zaujímalo, ako tento návrh vnímajú cestujúci na tzv. Trati mládeže. Cestujúci mohli pri návšteve stanice vyplniť anketový lístok so 7 otázkami zameranými na vzťah cestujúcich k železničnej doprave.

Vlaková stanica Banská Štiavnica

Cieľom bolo osloviť 100 skutočných cestujúcich, ktorí využili trať priamo, anketové lístky neboli distribuované v meste (keďže nás zaujímal názor reálnych užívateľov vlakovej linky). Zároveň mala anketa slúžiť aj na zamyslenie cestujúcich, že linku, ktorú momentálne považujú za samozrejmosť, môže byť od decembra minulosťou. Touto cestou by sme sa chceli poďakovať respondentom za ich čas pri vypĺňaní ankety a veríme, že výsledky ankety budú ďalším okruhom tém na diskusiu k rušeniu regionálnych liniek na Slovensku.

Cestujete vlakom pravidelne?Aký je účel vašej cesty?

Pre udržateľnosť každého vlakového spojenia je potrebné mať pravidelných cestujúcich. Tých sa zároveň prípadné zrušenie trate dotkne najviac. V ankete sa až 68 percent vyjadrilo, že vlak využíva pravidelne. 26% dochádza do školy, 14% do práce. 17% respondentov, využíva vlak pre účely turistiky. Niektorí (14 respondentov) pripísali aj cieľovú destináciu, najčastejšie išlo o Žilinu, Zvolen, Bratislavu, Viedeň a Nové Zámky.
Zrušenie trate by teda znamenalo komplikácie pre pravidelných cestujúcich, ktorý tvoria podľa ankety najväčiu časť.

Aké má pre Vás vlakové spojenie výhody?

Medzi všeobecné výhody vlakového spojenia patria bezpečnosť, šetrnosť k životnému prostrediu, cena, pohodlie a spoľahlivosť. Aké výhody prináša vlakové spojenie respondentom v ankete? 37% odpovedí považuje vlaky za komfortnejšie. Pohodlie nachádzajú vo väčšom priestore, možnosti prepravy psa, WC, niektorí sa vyjadrili, že zo zdravotných dôvodov sú na vlak priam odkázaní. 26% hodnotí pozitívne dobré spoje a prestupy, čas. Vlakom prestupujú menej, ako keby šli autobusom, prípoje na seba nadväzujú, do cieľa prídu rýchlejšie v porovnaní s autobusom. 24% odpovedí priťahuje na vlakoch cena. Cesta ich stojí lacnejšie, veľa cestujúcich má rôzne zľavy, ktoré aktívne využívajú. 9% odpovedí vyhovuje atmosféra, ako vo vlaku, tak okolie trate, ktoré prináša pekné pohľady na krajinu. Ďalšími odpovede boli len vo všeobecnej rovine (3%) a k problematike ekológie (1%).

Aké má pre Vás vlakové spojenie nevýhody?

Často kritizovaný nedostatok vlakov je ich meškanie. V ankete sa však až 54% respondentov vyjadrilo, že pre nich vlakové spojenie nevýhody nemá. 31% sa vyjadrilo, že je pre nich problematická frekvencia spojov a prestupy. Len 10% sa sťažovalo na časové straty vzniknuté buď pri čakaní na prípoj, alebo faktom, že samotná cesta je v porovnaní s autobusom dlhšia. 5% vidí problém v nemoderných vlakoch a nečistote v nich.

Ako budete cestovať v prípade, že sa vlakové spojenie zruší?

Ako náhradu za vlak až 49% respondentov využije autobus. Často, ale naznačili obavy z cesty autobusom. Cesta autobusom zo Štiavnice im nevyhovuje (prípoje, serpentíny, časté prestupy). Až 24% sa nevedelo vyjadriť, alebo vedia, že budú cestovať s problémami. Autobusové spojenia do veľa destiácií budú pre nich problematické. 19% využije sa svoju prepravu auto. 7% prestane cestovať do Banskej Štiavnice. 1% nájde alternatívu v preprave bicyklom.

Akým spôsobom sa dopravujete na stanicu?

Vlaková stanica je netradične vzdialená od historického centra až 2,5 kilometra (Radničné námestie) a od autobusovej stanice a supermarketu 1 kilometer. Napriek tomu sa až 65% cestujúcich prichádza na stanicu pešo. 10% využíva taxi služby a 10% spôsoby kombinuje. 8% sa dopraví na stanicu autom.

Uvítali by ste kyvadlovú dopravu k najvyťaženejším vlakom z centra / sídliska / od križovatky na stanicu?

Aj keď sa v predchádzajúcej otázke respondenti vyjadrili, že prevažne dochádzajú na stanicu pešo, vlaková stanica by mohla byť pre občanov dostupnejšia, znuvuzavedením spoja mestskej hromadnej dopravy. Takýto spoj by uvítalo až 78% cestujúcich. 9% sa vyjadrilo, že je to pre nich bezpredmetná. 6% nevedelo k problému vyjadriť stanovisko.

Myslíte si, že by malo mesto dotovať vlakovú dopravu, tak ako to robí v prípade autobusovej dopravy?

Vlaková doprava, na rozdiel od dopravy autobusovej, nedostáva od VÚC a mesta dotáciu. Až 88% respondentov, by privítalo dotáciu aj na vlakové spojenia. Len 1% bolo proti. 4% si neboli istí odpoveďou a 2% nevedelo.

8. Priestor pre Vašu otázku
Respondenti dostali súčasne možnosť položiť aj vlastnú otázku, prípadne poznámku k ankete. Predkladáme ich v nezmenenej podobe.

  • Prečo mesto nevypísalo referendum a nelobuje viac za zachovanie železničnej dopravy? Banská Štiavnica nemá ani jednu cestu. Prístup do BŠ od okolitého sveta je izolovaný.
  • Prečo to chcete zrušiť? (2x)
  • Keď zrušíte železnicu, ako to vynahradíte?
  • Bude posilnené autobusové spojenie v prípade, že by vlakové spojenie bolo zrušené?
  • Nerušte vlakovú dopravu.
  • Nerušiť.
  • Kedy sa budeme mať tak zle ako bolo voľakedy? (Niekedy sa vlakom hovorilo vlaky a čo je to dnes? Lokálky!)
  • Keď mi zrušíte spoj, ako sa dostanem domov?
  • Prečo chcete zrušiť vlak, keď ním cestuje veľa ľudí (hlavne v piatok a nedeľu)?
  • Prečo ho chcete zrušiť, keď ním chodí veľa ľudí, hlavne študenti?
  • Zbláznili ste sa? Veď to je výhodný spoj! Vezmite si starých ľudí... Prečo ho chcete zrušiť?
  • Nespojazdnia sa vlakové spoje tam, kde sa zrušili po štrajku?
  • Skutočne si myslíte, že tak dokonalé (ako vlakové spojenie určite je) spojenie je dobrý nápad zrušiť?
  • Majú všetci ľudia autá? Môžu si auto dovoliť? Beriete do úvahy aj sociálno-rodinný aspekt pri svojich rozhodnutiach:
  • Je nevyhnutné zrušiť spojenie do mesta, ktoré je UNESCO, ktorého obyvateľstvo je nútené za prácovu cestovať, ktoré je už samo o sebe dosť neprístupné?
  • Dúfam, že si to rozmyslíte.
  • Nezrušíte ho, že nie???
  • Prečo ten črep 810 jazdí a pantograf 560 už nejazdí na 5737 do Zvolena?!
  • Zamestnanec Ministerstva dopravy, ktorý navrhol trať na zrušenie, cestoval niekedy vôbec vlakom?
  • Prečo zlikvidovať to, čo je dobré?
  • Počul som, že sa má vlak zrušiť - no to by bola veľká škoda - veď je to i história z Trate mládeže.
  • V BŠ je ťazký život a ľudia ktorí rozhodujú o nás tu nikdy neskúsili žiť, prepravovať atď. Pán minister, skúste žiť v BŠ z 305 € s dieťaťom. Ďakujem
  • Ako sa má cestujúci dopraviť v sobotu do BŠ?
  • Uvítali by sme častejšie spoje. Sú dosť vyťažené a preplnené aj tých pár spojov je potrebné
  • Vďaka!
  • Prečo chcete takú krásnu trasu zrušiť? Je veľkým lákadlom pre turistov!
  • Bola by hanba keby ste ANČU zrušili!
  • Načo vznikla táto linka, keď sa má teraz po navyknutí ľudí na ňu rušiť, navyše, keď je vždy Anča plná keď cestujem?
  • Bude namiesto vlaku nejaké náhradné cestovanie auobusom, alebo posilnené spoje?
  • Prečo sa má zrušiť jedinečná trať?
  • Prečo chcete zrušiť to, čo je pre pre nás lacnejšie?
  • Odporúčam zlepšiť grafikon na nadväzujúce spoje. Najmä na málo vyťažené spoje.
  • Je problém hygiena a jej udržiavanie?
  • Budú mať možnosť príležitostní hostia BŠ navštíviť mesto aj inak ako autobusom? Autobusy pred víkendom i cez víkendy chodia len zriedkavo.
  • Neberte nám anču!!! :-)
  • Som zásadne proti aby rýchliky nezastavovali na stanici Hronská Dúbrava!!!
  • Prečo mesto nezabezpečí autobus na stanicu ku vlakom.
  • Trať starí otcovia nebudovali preto, aby vnuci ju zničili a rozkradli. Preto treba bojovať za zachovanie za každú cenu. Je to súčasť BŠ, autobus nie.
  • Prečo likvidovať to čo slúži.
  • Nezvažuje sa aspoň sezónne-letné prevádzkovanie spojenia?
  • Prečo žiadna vláda na Slovensku nerešpektovala potreby Slovenska v rámci dopravy.
anketa
Autor článku: David Turčáni
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne IC vlaky začali opäť jazdiť. V čom sú iné?

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že jej najrýchlejšie vlaky z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.


Už ste čítali?